Louise Etzner gästade årsmötet

04.05.2017 14:29

− Målsättningen nu är att komma tillbaka som Grand Prix-ryttare i tävlingar för friska.

Det deklarerade Louise Etzner, tvåfaldig bronsmedaljör i paraddressyr (individuella programmet och küren) vid Paralympics i Rio i fjol, när hon medverkade vid Gotlands fjordhästförenings årsmöte.

5 augusti 2011 skulle Grand Prix-dressyrryttaren och ridläraren Louise Etzner leda in en häst i stallet vid familjens gård på södra Gotland. Men hästen skyggade för något och knuffade i väg Louis Etzner som föll så illa att hon spräckte skallen och fick tre blödningar i hjärnan.

Efter tre månader i närmast total stillhet fick hon börja promenera. Efter ytterligare tre månader satt hon på hästryggen igen.

− Jag skrittade några varv medan en av döttrarna höll hästen i en longerlina.

Louise Etzner har fortfarande många allvarliga men efter skadan. Hon har inte full kontroll på vänster arm och vänster ben. Hon får använda ridspö för att förstärka den svaga sidan och har klister i sadeln och på stöveln för att hålla vänster skänkel på plats när hon rider. Hon blir snabbt trött, har koncentrationssvårigheter, är stresskänslig med mera, med mera.

− Jag förstod egentligen inte hur handikappad jag var förrän jag skulle börja tävla parasport. Dressyrryttare indelas i fem grupper beroende på hur allvarlig funktionsnedsättningen är. Efter undersökningar och tester placerades jag i klassen som har näst störst funktionsnedsättning.

Louise Etzner och hästen Zernard (svenskt varmblod, vallack född 2003) slog igenom som pararyttare 2015 med placeringar i både NM och EM. Och innan de åkte till Rio hann de också med att ta tre guld vid fjolårets para-NM. Vid årets Ryttargala nyligen tilldelades Louise Etzner priset Årets bragd.

Och i år väntar bland annat NM i Karlstad i juni och EM i Göteborg i augusti. Hon har även börjat arbeta lite som ridlärare igen.

− Utan min fantastiska familj skulle inget fungera. Efter att ha ridit ett pass eller haft en elev är jag helt slut och måste vila. Allt praktiskt måste maken och döttrarna sköta, förklarade Louise Etzner.

Vid årsmötet omvaldes ordföranden Christina Engman och styrelseledamöterna Marina Härlin, Sussie Enholm och Cici Magnusson; kvarstående ledamöter ytterligare ett år Ola Hartman, Gunnar Öberg och Annika Melin.